هیدرو کربن سنگین سبک ضعیف

هیدرو کربن سنگین که یکی از سوخت های میان تقطیری پالایشگاه می باشد، جزو یکی از مهم ترین فرآورده های حاصل از اجزای تشکیل دهنده نفت خام به شمار می رود. و در واقع زندگی روزمره همه ما به طور مستقیم و غیرمستقیم به این هیدرو کربن ها گره خورده است.

هیدرو کربن ها یکی از ترکیبات بسیار مهم و حیاتی در علم شیمی هستند. در واقع به دسته ای از مواد آلی که در ترکیبات خود هیدروژن و کربن دارند، هیدرو کربن گفته می شود.

هیدرو کربن هایی که گوگرد بیشتری در ترکیب خود دارند، رفتار فیزیکی متغیری داشته و اثر خوردگی آن ها نیز بیشتر است. مانند دسته بندی سایر مواد آلی، هیدرو کربن ها نیز به دو گروه آلیفاتیک و آروماتیک تقسیم می شوند.

هیدرو کربن سنگین سبک ضعیف

خرید هیدرو کربن

خرید هیدرو کربن خرید هیدرو کربن بیشتر برای کارهای صنعتی و کارخانه های بزرگ انجام می شود، به همین دلیل اکثرا هیدرو کربن مورد پیاز خود را به صورت عمده و فله از تولید کننده خریداری می کنند. اما برای خرید هیدرو کربن به صورت جزئی نیز می توان با یک جستجوی ساده از سایت های معتبر خرید و فروش هیدرو کربن های سبک و سنگین را خریداری کرد.

در کشور ما به دلیل اینکه سرشار از نفت و گاز طبیعی است، کارخانه های تولید کننده فرآورده های نفت و گاز بسیار متعددی وجود دارد، که هیدرو کربن های تولید شده خود را به مصرف کنندگان داخلی در صنایع مختلف به فروش می رسانند. حتی بعد از اینکه نیازهای بازار داخلی را برطرف کردند، به صادرات نیز می پردازند.

با وجود چاه های نفت و نعمت خدادادی در کشور می توان گفت که نفت پایه اقتصاد کشور است. با عرضه هیدرو کربن سنگین و سبک صادراتی، این محصول بخش مهمی از اقتصاد کشور را به دوش می کشد، و نیز کمک شایانی به ورود ارز قابل توجه به کشور می شود، که نکته ای مهم و حیاتی در اقتصاد مقاومتی کشور ما به شمار می رود.

مصارف هیدرو کربن ها:

هیدرو کربن ها اجزای اصلی نفت و گاز طبیعی هستند. آنها به عنوان سوخت و روان کننده و همچنین مواد خام برای تولید پلاستیک، الیاف، لاستیک، حلال ها، مواد منفجره و مواد شیمیایی صنعتی مختلف کاربرد اساسی و تعیین کننده دارند.

ترکیبات هیدرو کربن های سنگین، ترکیباتی ناهمگن از آلکیل، رزین و آسفالتین هستند.در برخی از ترکیبات به جای کربن، اتم هایی مانند گوگرد، نیتروژن و اکسیژن به اتم های هیدروژن متصل شده و ترکیباتی نو به وجود می آید.هیدرو کربن ها از اجزای اصلی تشکیل دهنده نفت و گاز طبیعی هستند و به همین دلیل اهمیت بسیار بالایی دارند.

هیدرو کربن قزوین

هیدرو کربن قزوین هیدرو کربن قزوین یکی از هیدرو کربن های پر طرفدار در داخل و خارج از کشور به شمار می رود. همان طور که گفتیم در کشور ما به دلیل نعمت خدادادی نفت و گاز طبیعی کارخانه های فرآورده های نفتی و گازی متعددی وجود دارد، که یکی از این استان ها، قزوین می باشد که یکی از بزرگترین تولیدکننده های این فرآورده ها به شمار می رود.

هیدرو کربن تولید شده در کارخانه های استان قزوین بعد از اینکه نیاز های بازار داخلی کشور را تامین کردند، به کشور های دیگر صادر می شوند. این هیدرو کربن ها که پایه و اساس بسیاری از کالا های روزمره و مورد نیاز همه ما هستند، به دست زحمتکش جوانان ایرانی تولید و فرآوری می شود.

هیدرو کربن های تولید شده در استان قزوین در واقع از مواد اولیه یا همان نفت خامی تولید می شود که از چاه های نفت در جنوب کشور به وسیله خطوط انتقال نفت و گاز به استان قزوین می رسد، و در آنجا عمل پالایش بر روی نفت خام استخراج شده انجام می گیرد و در نهایت هیدرو کربن های سبک و سنگین تولید می شود.

یکی از مواردی که همواره مورد تاکید است، عدم خام فروشی نفت خام استخراج شده در کشور می باشد. به همین دلیل پالایشگاه ها و پتروشیمی های متعددی که در کشور وجود دارد به همین دلیل ایجاد شده تا از این خام فروشی جلوگیری کنند، و نفت و گاز طبیعی استخراج شده در کشور را با ارزش افزوده و یا حتی با کالای مصرفی به کشور های دیگر صادر کنند.

هیدرو کربن ضعیف

هیدرو کربن ضعیف هیدرو کربن های ضعیف از ترکیبات نفتی سنگین با استفاده از روش های شیمیایی همراه با کاتالیست و دمای بالا ایجاد می شوند، که موجب افزایش قیمت تمام شده تولید فرآورده های ضعیف تر شده است.

هیدرو کربن های ضعیف می توانند ماده بنیادی در صنایع شیمیایی و پتروشیمیایی به عنوان خوراک تولید فرآورده های مختلف پتروشیمی از جمله حلال ها و رقیق کننده ها محسوب شوند، اما کاربرد های متنوع و مهم دیگری در صنایع مهم و مختلف دیگری نیز دارند.

روش تولید هیدرو کربن ضعیف:

اگر مخلوطی از هیدرو کربن های مختلف داشته باشیم، با استفاده از عمل تقطیر می توان آنها را از هم جدا کرد. با حرارت دادن به هیدرو کربن ها، هیدرو کربن هایی که نقطه جوش پایین تری داشته باشند زود تر بخار شده و از مخلوط جدا می شوند. در پالایشگاه ها براساس نقطه جوش اجزای نفت خام را از یکدیگر جدا می کنند.

هیدرو کربن مایع

هیدرو کربن مایع هیدرو کربن مایع جزو ماده هایی است که همه روزه و در زندگی عادی خود با آن سر و کار داریم، اما به دلیل رواج نداشتن این نام، ممکن است ندانیم که این ماده چیست. یکی از رایج ترین جلوه های هیدرو کربن که در زندگی روزمره خود با آن سر و کار داریم و بسیار حیاتی و مهم است، بنزین است. در حالی که شاید خیلی از ما نمی دانستیم هیدرو کربن مایع تقریبا همان بنزین و سوخت است.

بسیاری از سوخت های مصرفی و مشتقات شیمیایی مورد استفاده ما از نفت خام حاصل می شود. هیدرو کربن مایع نیز یکی از مواردی است که از ترکیب مواد قابل اشتعال مانند برش سبک نفت یا مایعات گازی و بوتیل استات با اکتانی نزدیک به بنزین حاصل می شود. و نیاز های اساسی و روزمره همه ما را برطرف می کند.

زمانی که این مواد در پالایشگاه ها تصفیه می شود، به زیرمجموعه های متفاوتی تقسیم بندی می شوند که دارای هیدرو کربن هایی با ۵ تا ۱۲ کربن هستند. به عبارت دیگر گروه های آلکان، آلکن و سیلو آلکان همراه با اوکتان بوده و به عنوان هیدرو کربن مایع یا بنزین شناخته می شوند.