سرامیک حیاط خانه که نور آفتاب را منعکس می کند

همانطور که می دانیم خواص سرامیک ها به ریزساختار آنها نیز بستگی دارد. سرامیک ها طبق تعریف مواد معدنی طبیعی یا مصنوعی، غیر فلزی و پلی کریستالی هستند.

گاهی اوقات حتی مواد تک کریستالی مانند الماس و یاقوت کبود به اشتباه تحت عنوان سرامیک حیاط خانه قرار می گیرند. مواد پلی کریستالی توسط چندین دانه کریستال به هم پیوسته در طول فرآیند تولید تشکیل می شوند، در حالی که مواد تک کریستالی به صورت یک کریستال سه بعدی رشد می کنند.

فرآیندهای ساخت مواد پلی کریستالی در مقایسه با تک بلورها نسبتاً ارزان هستند. با توجه به این تفاوت ها (به عنوان مثال، کریستال های متعدد با جهت گیری های مختلف، وجود مرزهای دانه، فرآیندهای ساخت)، مواد پلی کریستال واقعاً نباید با تک کریستال ها اشتباه گرفته شوند و باید تنها مواردی باشند که در تعریف سرامیک گنجانده شده اند.

خواص و پردازش سرامیک ها تا حد زیادی تحت تاثیر اندازه و شکل دانه های آن ها قرار می گیرد و ویژگی هایی مانند چگالی، سختی، استحکام مکانیکی و خواص نوری به شدت با ریزساختار قطعه تف جوشی شده مرتبط است.

از سوی دیگر، شیشه از مواد غیرآلی و غیرفلزی با ساختاری بی شکل ساخته شده است. ساختار آمورف به این معنی است که اتم ها مطابق با آرایش منظم و تکرار شونده مانند کریستال ها سازماندهی نشده اند.

شیشه سرامیک ها از دانه های کوچکی ساخته می شوند که توسط یک فاز شیشه ای احاطه شده اند و خواصی بین شیشه و سرامیک دارند.

جدول زیر خلاصه ای از خواص اصلی سرامیک و شیشه را ارائه می دهد. اینها خواص معمولی هستند. در واقع، خواص سرامیک و شیشه را می توان با اصلاح ترکیب، از جمله ایجاد مواد کامپوزیت با فلزات و پلیمرها و با تغییر پارامترهای پردازش، برای کاربردهای خاص تنظیم کرد.